GAMBARAN KESESUAIAN JENIS ALAT PERMAINAN UNTUK STIMULASI PERKEMBANGAN PADA ANAK USIA TODDLER

Authors

  • Friska Oktonamara Fakultas Keperawatan Universitas Riau
  • Ganis Indriati Fakultas Keperawatan Universitas Riau
  • Bayhakki Bayhakki Fakultas Keperawatan Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.31258/jni.14.1.61-72

Keywords:

Development, stimulation, toddler, toys

Abstract

Toys are one of the tools for playing that can stimulate children's development according to their age and level of development. The aim of this research was to describe the suitability toy for developmental stimulation in toddler. The study was descriptive research. The sample was 53 parents whose have toddler, that selected by purposive sampling techniques and considered into the inclusion criteria. The measuring instrument used is a questionnaire sheet about the suitability of type toys that had been testing for validity and reability. The data has been analyzed using descriptive test. The result showed, most respondents were aged 20 – 40 years (89.8%), girl (93.2%), had high school education (55.9%). Respondents on average were a housewive who did not work (59.3%), were Malay (44.1%), and family income above the city’s minimum income (79.2%), The majority of respondent’s children were in the age 25-36 months (54.2%), and were male (59.3%). The toys used to stimulate the developmental of toddlers are in the appropriate category (61%), in the terms of safety, size, design and function. This research expected that parents will know and be able to provide appropriate toy to stimulate the development of toddler-aged children.

References

Berman, A., & Snyder, S. (2012). Fundamental of nursing. United States: Pearson Education.

Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini. (2015). Petunjuk teknis penyelenggaraan taman penitipan anak. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.

Handayani, A. M., Eka, N. L. P., & Maemunah, N. (2017). Hubungan pengetahuan ibu tentang alat permainan edukatif (ape) dengan perkembangan anak usia toddler di kelurahan tlogomas kecamatan lowokwaru malang. Jurnal Ilmiah Keperawatan, 2(2), 97–103.

Hasanah, M. N., Rachmawati, D. A., & Efendi, E. (2019). Hubungan pengetahuan ibu tentang stimulasi bahasa dengan perkembangan bahasa anak usia 1-3 tahun di Desa Lengkong Kecamatan Mumbulsari Kabupaten Jember. Journal of Agromedicine and Medical Sciences, 5(3), 167–171.

Hockenberry, M. J., Wilson, D., & Rodgers, C. C. (2019). Essential of pediatric nursing. Canada: Elsevier.

Imaniah, M. D. (2013). Perbedaan pencapaian tugas perkembangan anak usia prasekolah pada ibu yang bekerja dan ibu tidak bekerja di desa serut kecamatan panti kabupaten jember. Universitas Jember. Retrieved from http://repository.unej.ac.id

Josri, W. (2017). Hubungan stimulasi terhadap perkembangan motorik halus anak usia 5 tahun. JOM. Universitas Riau.

Kemenkes, RI. (2011). Kebutuhan anak untuk tumbuh kembang yang optimal. Direktorat Jendaral Kesehatan Masyarakat. Retrieved from http://kesmas.kemenkes.go.id

Kemenkes, RI. (2018). Tumbuh kembang optimal dengan stimulasi, deteksi dan intervensi dini tumbuh kembang. Retrieved January 3, 2020, from http://kesga.kemenkes.go.id

Kristiana, E. (2017). Hubungan pemberian alat permainan edukatif dengan perkembangan motorik kasar pada balita usia 1-5 tahun. Ners Mid: Jurnal Keperawatan Dan Kebidanan, 1–8.

Kusuma, C. C., & Indrani, H. (2017). Perancangan mebel multifungsi bermain motorik untuk kegunaan pertumbuhan balita di rumah. Jurnal Intra, 5(2), 371–379.

Mail, A. F., & R. (2018). Hubungan pola asuh orang tua dengan kesiapan toilet training pada anak usia toddler. Jurnal Berkala Ilmiah Kedokteran Dan Kesehatan, 1(5), 1–5.

Badan Standarisasi Nasional. (2012). Standar keamanan mainan anak. Jakarta: BSN.

Peraturan Menteri Kesehatan. Pemantauan, Pertumbuhan, Perkembangan dan Gangguan Tumbuh Kembang Anak. No. 66 (2014). Republik Indonesia.

Putra, A. Y., Yudiemawati, A., & Maemunah, N. (2018). Pengaruh pemberian stimulasi oleh orang tua terhadap perkembangan bahasa pada anak usia toddler di paud asparaga malang. Nursing News, 3(2), 563–571.

Putri, D. F. T. P. (2012). Perbedaan hubungan antara ibu bekerja dan ibu rumah tangga terhadap tumbuh kembang anak usia 2-5 tahun. Mutiara Merdeka, 12(3), 143–149.

Rahmah, S. S., Fitriyanti, E., & Pratiwi, M. L. E. (2019). Hubungan pemberian mainan dengan perkembangan pada balita uia 1-3 tahun diwilayah kerja puskesmas umbul harjo yogyakarta. Retrieved from http://digilib2.unisayogya.ac.id

Dinas Kesehatan Provinsi Riau. (2018). Laporan kinerja instansi pemerintah. Pekanbaru: Dinkes Provinsi Riau.

Rosdahl, C. B., & Kowalski, M. T. (2019). Buku ajar keperawatan dasar vol. 1 ed.10. Jakarta: EGC.

Rosnaeli, D., & Kusumaningsih, T. P. (2019). Hubungan pengadaan alat permainan edukatif oleh keluarga dengan perkembangan balita di desa semawung daleman kecamatan kutuarjo kabupaten purworejo. Jurnal Komunikasi Kesehatan, 10(2), 13–22.

Setiawan, H. H. (2014). Pola pengasuhan keluarga dalam proses perkembangan anak. Informasi, 19(3), 284–300.

Soetjiningsih., & Ranuh, G. (2017). Tumbuh kembang anak (ed. 2). Jakarta: EGC.

Sunarsih, T. (2018). Tumbuh kembang anak. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Susilaningrum, R., Nursalam., & Utami, S. (2013). Asuhan keperawatan bayi dan anak ed. 2. Jakarta: Salemba Medika.

Widiyarti, Y. (2020). Kiat aman beli mainan anak. Tempo.Co. Retrieved from https://gaya.tempo.co

Wong, D. L. (2009). Buku ajar keperawatan pediatrik vol. 1 ed.6. Jakarta: EGC.

Published

2023-09-30

How to Cite

Oktonamara, F., Indriati, G., & Bayhakki, B. (2023). GAMBARAN KESESUAIAN JENIS ALAT PERMAINAN UNTUK STIMULASI PERKEMBANGAN PADA ANAK USIA TODDLER. Jurnal Ners Indonesia, 14(1), 61–72. https://doi.org/10.31258/jni.14.1.61-72

Most read articles by the same author(s)

> >>